Dzięki naszym licencjom na oprogramowanie możesz zachować spokój, nawet jeśli audytorzy zapukają do drzwi Twojej firmy. Przeczytaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i dowiedz się więcej o tym, czego możesz się spodziewać.
Na jakich warunkach może zostać przeprowadzona kontrola licencji w mojej firmie?
Zasadniczo, istnieją tylko dwie sytuacje, które mogą doprowadzić do audytu licencji oprogramowania w Twojej firmie:
- Posiadasz umowę z producentem oprogramowania (np. Microsoft), który pozwala mu (lub innym prawnie upoważnionym podmiotom) przeprowadzić audyt oprogramowania w Twojej firmie.
- Twoja firma jest podejrzana o korzystanie z nielegalnego oprogramowania, a sąd zarządził audyt oprogramowania, który zostanie przeprowadzony przez policję wraz z certyfikowanym audytorem.
We wszystkich innych przypadkach producent oprogramowania nie może przeprowadzić audytu oprogramowania bez Twojej zgody. Dotyczy to również licencji na oprogramowanie, które pochodzą z odsprzedaży – nawet jeśli pierwotna umowa między pierwszym właścicielem licencji a producentem oprogramowania zawierała obowiązek zezwalania na audyt oprogramowania. Prawodawstwo UE gwarantuje, że obowiązek ten zostaje zniesiony poprzez przeniesienie praw na innego właściciela licencji.
Jeśli w mojej firmie odbywa się audyt, w jaki sposób mogę udowodnić legalność naszego oprogramowania?
Jesteś zobowiązany udowodnić, że w sposób legalny nabyłeś licencje na oprogramowanie, przedstawiając dokumentację, którą otrzymałeś po ich zakupie. Kupując licencję od naszej firmy, w ramach wymaganych dokumentów otrzymasz fakturę i Oświadczenie sprzedawcy. Oświadczenie to stanowi potwierdzenie przekazania oprogramowania nowemu właścicielowi oraz gwarancję legalności tego przeniesienia.
Co jeśli audytor ma dodatkowe pytania (na przykład dotyczące poprzedniego właściciela oprogramowania)?
Kontrolerzy są szkoleni w zakresie znajomości najnowszej legislatury UE, co oznacza, że nie powinni zadawać tego typu pytań. Spośród setek audytów przeprowadzonych w firmach naszych klientów w całej UE, odnotowaliśmy tylko kilka przypadków, w których audytor wymagał dodatkowej dokumentacji.
W przypadku wystąpienia tej raczej rzadkiej sytuacji nie wahaj się z nami skontaktować, a my odpowiemy na wszystkie pytania, zadane przez odpowiedzialny organ kontrolujący. W interesie pierwszego właściciela leży to, aby zachowana została poufność informacji dotyczących transakcji (dokumenty te są przechowywane w notarialnym sejfie itp.), ale na wniosek firmy audytorskiej możemy dostarczyć całą potrzebną dokumentację.